fredag, juni 27

Dalarna

Dalarna, det är ett härligt ställe kan jag ju berätta för er. Massor av röda hus med vita knutar, och även om jag inte hört så mycket dalmål så är jag ändå nöjd. Det är ju ändå två dagar kvar. Nu är Karin och jag hemma hos Maria och Lasse och Isak förstås som sover ute på balkongen. Max lämnade oss igår på grund av sjukdom. Det är tomt utan någon som sjunger efter vägarna. Men det går.

Detta har hänt hittills:

Måndag:
Vi blev avlämnade i Edsbyn och möttes genast av ett spöregn när vi lastade av sakerna ur bilen. Dagen fullföljdes av regnskurar, bad i Furudal där Max och Karin lyckades ta sig ut från toaletten. Vi hamnade denna dag på ett kalhygge där knotten näst intill hann äta upp oss innan vi kom in i tältet.

Tisdag:
Efter en gropig natt cyklade vi mot Skattungbyn och frågade om vatten på Caféet. Cyklade längs turistvägen, där hade varje väg två skyltar, en som var den rätta och den andra hur man uttalade det. Vi såg Snyggata, och Gubbgata. Det stora trädet som var naturminne. Vi stannade och åt mat i en och en halv timme. Vi kom till Mora och gjorde en misslyckad mordturné, vi flydde helt utmattade till Sollerön där vi möttes av en trevlig dalmålpratande campingvärd. Slog upp tältet och badade för första gången i den iskalla Siljan, den kalla vinden gjorde inte saken bättre.

Onsdag:
Efter en rejäl grötfrukost packade vi ihop och lämnade den mysiga solleröcampingen. Vi fortsatte i strålande sol mot Leksand, mötte en del andra cykelsemestrare längs vägen och blev jagade av mördargetingar och flugsvärmar. Men Max gjorde en bra fint och lurade bort dom, flugorna i alla fall. Efter drygt fyra mil var vi framme i Leksand. Vi handlade godis och chips innan vi cyklade till den mindre mysiga campingen Leksands strand. Ett till kallt dopp i Siljan avslutade kvällen och vi sov på den stenhårda tältmarken.

Torsdag:
Med ont i höfterna efter att ha sovit på sidan klev vi upp och gjorde oss i ordning för en dag på Leksands sommarland. Vi lekte och hade skoj hela dagen, Mats kom och gjorde oss sällskap mitt på dagen sådär. Vi badade och åkte vattenrutchkanor, vi till och med lekte lite i iskalla siljan, som var extra kall denna dag. Vi gjorde nog allt, förutom Pariserhjulet som var trasigt när vi tänkte åka. Max åkte hem den här kvällen.

Fredag:
Ovanligt tidigt vaknade vi och gjorde en frukost för två. Cyklade iväg mot Gagnef, efter knappt en mil kom vi till Heden där vi badade, det var extremt långgrundt. Någon timme senare var vi framme vid Gagnef och Maria och Lasses lägenhet. Nu har vi varit på sightseeing här i Gagnef, sett området Moje där dom ska bygga hus och sett SVERIGES ENDA FLOTTBRO! Ja, ni hörde, den ENDA. Är inte det häftigt? Och vi bara inte såg den, vi åkte till och med över den.
Nu är alla borta på Peace och Love, så Karin och jag gör vad vi vill här. Karin tittar på TV, och jag kände att jag var tvungen att blogga lite. Sen ska vi få sova i en riktig säng. Skönt kan jag då säga. Slippa frysa, ha en klump kläder som kudde och sova hårt.

2 kommentarer:

Truvadur sa...

Jag är ganska sur för att jag inte följde med :P

Josefin sa...

Jag tycker ni är dum i huvet som inte åker på peace and love när ni är där. :o Knäppstarar! Men ni verkar ha haft ganska kul ändå, jag är avundsjuk ^^